مقایسه مزدا 3 نیو و کیا سراتو وارداتی
اعتدال : در بازار اتومبیلهای دست دوم بین 85 تا 95 میلیون تومانی کشورمان، کیا سراتو (وارداتی) و مزدا3 خودروهایی می باشند که یک خریدار می تواند برای انتخاب بین آنها تردید کند. در ابتدا کمی به گذشته این دو اتومبیل در بازار خودرو کشورمان می پردازیم تا ببینیم هرکدام با چه پشتوانه ای به این مرتبه از جایگاه خود رسیده اند. کیا سراتو در سال 1387 قدم به بازار داخلی کشور گذاشت و با قیمتی درحدود 28 میلیون تومان در اختیار مصرف کننده قرار گرفت. رقبای همرده سراتو در آن زمان نیز سیتروئن زانتیا و رنو مگان 1600دنده ای بودند. سیتروئن زانتیا اگرچه از لحاظ طراحی ظاهری و ویژگی های فنی اتومبیلی قدیمی به شمار میرفت، اما دیده شد که حتی با رسیدن قیمتش در سال 89 به حدود 33 میلیون تومان، خریدار همچنان این مبلغ را برای خرید آن می پرداخت. این موضوع بیشتر به معنای اعتماد مصرف کنندگان بابت خرید یک سدان متوسط تولید داخل بود که از مزیت فراوانی قطعات و مراکز متعدد سرویس بهره می برد. نکته ای که بالطبع به پشتوانه موفق چندین ساله آن برمی گشت. رنو مگان نیز در آن زمان از طرفی درگیر سیاست های داخلی خودروسازان بود و از طرفی دیگر با پیشرانه ای کم قدرت و امکاناتی نه چندان کامل، در مرتبه ای پایین تر نسبت به سراتو قرار میگرفت.